Kondycja fizyczna jest stanem fizjologicznym organizmu, który pod wpływem aktywności ruchowej zmienia się i staje się odporniejszy. I choć wszyscy pragniemy, aby nasz organizm był odporny, a sylwetka szczupła i gibka, to jednak mało kto z nas pracuje na taką postawę. Zazdrościmy ludziom smukłej sylwetki, płynnych ruchów i odporności fizycznej, lecz często nie pomyślimy o tym, że taka postawa okupiona jest codzienną pracą nad sobą. I nie tylko wynika ze zdrowego odżywiania, które ma ogromny wpływ na nasze zdrowie i właściwą wagę ciała, lecz również wynika z systematycznej aktywności fizycznej. I gdy sami nic nie robimy w tym kierunku, aby wzmocnić nasz organizm i zrzucić zbędne kilogramy, to nie dziwmy się, że nasza kondycja fizyczna równa jest niemalże zeru.

Kondycja fizyczna, a zdrowie fizyczne

Aktywny tryb życia wpływa pozytywnie a cały ludzki organizm. Podczas aktywności fizycznej dochodzi do dotlenienia komórek, co wpływa dodatnio nie tylko na nasze serce i płuca, lecz również na jakość skóry. Ponadto aktywność ruchowa sprawia, że w organizmie nie magazynują się tłuszcze, które zwiększają masę ciała powodując nadwagę, którą ciężko jest zrzucić. A nadwaga jest powodem wielu chorób serca, cukrzycy typu 2 i chorób układu kostnego. Aktywność ruchowa jest również zbawienna dla naszego zdrowia psychicznego.

Zdrowie psychiczne, a kondycja fizyczna

Aby być wysportowanym i mieć dobrą kondycję oraz zdrowie nie koniecznie trzeba wykonywać męczące i długotrwałe ćwiczenia. Wystarczy, że będziemy prowadzić aktywność ruchową systematycznie i będzie ona urozmaicona, aby nasz organizm nie popadł w rutynę. Nasza aktywność ruchowa zależy od tego, jaki mamy przed sobą cel, do którego realizacji dążymy.

Zawsze warto być aktywnym ruchowo, gdyż aktywność ruchowa ma wielki wpływ nie tylko na naszą fizyczność, lecz również na nasze zdrowie psychiczne. Ruch uwalnia endorfiny i sprawia, że czujemy się weselsi i szczęśliwsi, a zwłaszcza ten ruch, który wykonywany jest na świeżym powietrzu. Systematyczne ćwiczenia sprawiają, że pozbywamy się nadwagi, jak również redukujemy stres pozbywając się napięcia.

Aby być zdrowym na ciele i umyśle trzeba utrzymywać równowagę pomiędzy ciałem a umysłem. Trzeba dbać o ciało, lecz także nie zapominać o naszej psychice. Wiele osób twierdzi, że zdrowie psychiczne jest nawet ważniejsze od zdrowia fizycznego.

Inne zalety terapii ruchowej

Aktywność ruchowa nie tylko buduje tężyznę fizyczną, lecz także w znacznym stopniu podnosi kondycję organizmu i choć nie od razu, lecz dość szybko się o tym przekonujemy, gdy zaczniemy regularnie ćwiczyć. Poza tym ćwiczenia ruchowe znacznie poprawiają sprawność mięśni oraz poprawiają gibkość ciała, czyli zdolność do poruszania stawami. Im bardziej człowiek jest gibki, tym łatwiej przychodzi mu wykonywanie wielu ruchów, jak obracanie ciała, skręcanie ciała, pochylanie i prostowanie ciała.

Osoby sprawne fizycznie łatwiej pozbywają się negatywnych emocji, posiadają odpowiednią masę ciała, na co dzień są szczęśliwsze, mało kiedy dopada ich depresja, rzadziej też chorują fizycznie. Ponadto wzrasta w nich poczucie własnej wartości, dumy i odporności psychicznej, jak i fizycznej. A to wszystko przekłada się na szczęście osobiste. Tym sposobem zmniejsza się liczba pacjentów w przychodniach lekarskich i w szpitalach, gdzie przebywają ludzie z powodu różnych chorób, które często związane są z otyłością lub brakiem odporności ciała i kondycji organizmu.